SAD Prievidza zabezpečí MHD v Prievidzi a Bojniciach do roku 2033

26.8.2024
SAD Prievidza zabezpečí MHD v Prievidzi a Bojniciach do roku 2033

Spoločnosť SAD Prievidza by mala mestskú hromadnú dopravu (MHD)  zabezpečovať na území Prievidze a Bojníc do roku 2033. K uplatneniu  opcie pristúpi prievidzská samospráva v súvislosti s projektom  obstarania elektrických autobusov, na ktoré dopravca získa zdroje z  Fondu na spravodlivú transformáciu.

Uplatnenie opcie schválili prievidzskí mestskí poslanci na svojom  rokovaní v pondelok, úpravou sa musí zaoberať ešte bojnické mestské  zastupiteľstvo. V zmysle uznesenia musí dopravca zrealizovať i významné  investície do dopravy do konca roka 2027.

Opciou reagovala prievidzská samospráva na požiadavku dopravcu tak, aby  bolo pokryté celé monitorovacie obdobie zmluvou o výkonoch vo verejnom  záujme. "Podmienkou čerpania zdrojov z eurofondov je totiž i  udržateľnosť, päť rokov sa aktívne monitoruje, či sú autobusy využívané  na účel v zmluve a splnenie podmienok," vysvetlil prednosta mestského úradu Alojz Vlčko.

Mesto môže vďaka Fondu na spravodlivú transformáciu a spolupráci s  dopravcom podľa neho získať nové bezemisné vozidlá, čo výrazne zvýši  kvalitu cestovania. "Preprava na elektrický pohon vychádza pri  súčasných cenách za elektrinu lacnejšie, novými vozidlami výrazne  znížime výdavky na servis. So SAD sa bavíme o súbore opatrení, ktoré  majú zvýšiť atraktivitu. Nakúpili by sa zariadenia, vďaka ktorým by sa  nastupovalo všetkými dverami," priblížil Vlčko.

Okrem desiatich autobusov z fondu chcú podľa Vlčka využiť i spoluprácu  miest na tzv. udržateľnom mestskom rozvoji, v rámci ktorého sa môže  nakúpiť ďalších šesť autobusov. Flotila dopravcu je v zmysle zmluvy 32  vozidiel.  

Mestský poslanec Branislav Gigac z klubu Lepšia Prievidza poukázal na  to, že využitie päťročnej opcie zasahuje do ďalších volebných období.  Samospráva podľa neho tiež predložila využitie opcie bez analýzy, či nie  je výhodnejšie ísť cestou verejného obstarávania alebo prevádzky MHD vo  vlastnej réžii. Gigac argumentoval i dátami a benchmarkom o zabezpečení  MHD cez vlastný dopravný podnik, na základe ktorých je doprava v  Prievidzi drahšia ako v Trenčíne.  

Vlčko reagoval, že zákon je pri verejnom obstarávaní prísny, samospráva na to pamätala i pri verejnej súťaži na dopravcu. "Niektoré kontrakty presahujú dobu poslaneckých mandátov, tu ide aj o  strategické rozhodnutie v súvislosti s finančnými benefitmi, ktoré  môžeme dosiahnuť využitím opcie," poznamenal. Mesto podľa prednostu  nemá analýzu o možnom zabezpečovaní MHD vo vlastnej réžii, podotkol  však, že bez podrobností a externej finančnej podpory by nezvládlo  nakúpiť dostatočný počet vozidiel, problém by bol i so súvisiacou  infraštruktúrou.  

SAD Prievidza má schválený nenávratný finančný príspevok (NFP) vo výške  6,67 milióna eur z výzvy Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými  emisiami. Projekt počíta s desiatimi elektroautobusmi pre MHD v  Prievidzi a Bojniciach a nabíjacou infraštruktúrou. Zmluva o NFP je v  procese prípravy a uzatvorenia.

Ďalšie správy