Foto: Carpathia v Prievidzi oslavuje 150 rokov svojej existencie. Naďalej si ctí tradície, ale myslí aj na budúcnosť

2.4.2025
Foto: Carpathia v Prievidzi oslavuje 150 rokov svojej existencie. Naďalej si ctí tradície, ale myslí aj na budúcnosť

Prievidzský potravinársky závod Carpathia, ktorý sa zaoberá výrobou  dehydrovaných kulinárskych produktov, si v tomto roku pripomína 150.  výročie svojej existencie. Závod si v stredu pri príležitosti osláv  výročia prišiel pozrieť i prezident SR Peter Pellegrini.

Pellegrini podotkol, že nie je veľa firiem na Slovensku, ktoré sa môžu pýšiť 150-ročnou históriou. „Firma  prežila vážne obdobia, vojnové roky a zachovala si kontinuálne svoju  výrobu, aj keď ju od pôvodnej myšlienky pálenice postupne premenila na  tieto produkty, ktoré dnes každý jeden z nás bežne používa vo svojej  kuchyni a často ani netuší, že ten produkt bol vyrobený práve tu v  prievidzskom závode,“ ozrejmil.

Hlava štátu zároveň vyzdvihla, že firma Nestlé po privatizácii tohto  podniku nepristúpila k nejakej eliminácii alebo likvidácii, naopak  investovala doň značné množstvo prostriedkov a je tak z neho dnes jeden z  najmodernejších závodov v rámci celej skupiny v celej Európe a v  mnohých ukazovateľoch patrí aj k tým najlepším.

Riaditeľ potravinárskeho závodu Dušan Ďurdík zhodnotil, že za dlhoročnou  históriou firmy sú skvelí ľudia a región, ktorý relatívne drží  pohromade. „Úplne najdôležitejšie je to, že sme sa vždy vedeli aj v  rámci vedenia prispôsobiť požiadavkám v rámci jednotlivých trhov. Naši  zákazníci sú vlastne z celej Európy, čiže my sa musíme byť schopní  prispôsobiť, či je to našim zákazníkom v západnej Európe alebo je to na  Slovensku,“ poznamenal. Ďurdík pripomenul, že spoločnosť investovala  do automatizácie a robotizácie, v pláne má i kúpu dvoch rýchlostných  liniek na výrobu polievok a jednej rýchlostnej linky na výrobu mäkkých  bujónov.

Investície

V ostatných rokoch dosiahli investície do modernizácie a  automatizácie súhrnnú výšku desiatok miliónov eur. Tieto investície  zahŕňali napríklad inštaláciu vysokorýchlostných liniek na výrobu  bujónov, automatizovanú technológiu navažovania, automatickú  paletizáciu, ako aj automatizáciu transportu veľkokapacitných zásobníkov  surovín pre bujóny, tzv. big bagov. Významná je aj úroveň investícií do  robotizácie. V súčasnosti sa na výrobe podieľa celkovo 9 priemyselných  robotov a ďalších 6 tzv. kobotov (kolaborujúcich robotov), ktoré  vykonávajú rôzne činnosti, od navážania surovín, cez ukladanie obalov do  kartónov, až po paletizáciu hotových krabíc a ďalšie. Robotické  technológie nielen nahradili rutinné a opakujúce sa činnosti, ktoré  predtým vykonávali zamestnanci, ale významne prispeli aj k zvýšeniu  výrobnej kapacity. Význam závodu podčiarkuje aj fakt, že tam bola  inštalovaná linka na výrobu KUBOR bujónu, ktorá je nielen jediná svojho  druhu v Európe, ale je to aj linka s najvyššou rýchlosťou v rámci celého  Nestlé globálne. Modernizácia výrobných technológií však týmto rozhodne  nekončí – už v tomto roku sú naplánované ďalšie investície, konkrétne  do inštalácie vysoko rýchlostnej linky na výrobu mäkkých bujónov a  ďalších dvoch vysokorýchlostných liniek na výrobu dochucovadiel a  cestovinových pochúťok. 

Výrobná produkcia

Rozvoj podniku je dobre ilustrujú aj parametre jeho produkcie. Kým v  roku 2018 sa v závode vyrobilo 19 200 tony potravín, v roku 2024 to už  bolo 30 800 tony, čo predstavuje nárast o viac ako 60 %. Pritom až 90 %  výroby smeruje na export, čím sa závod radí medzi najvýznamnejších  exportérov potravín na Slovensku. Najväčší podiel produkcie smeruje do  Rumunska (26 %), Francúzska (23 %) a krajín strednej a východnej Európy  (16 %), ale aj do vzdialenejších krajín, ako sú Mexiko, Hong Kong či  Južná Kórea.

V závode sa vyrába široká škála potravín, v súčasnosti je to celkovo  489 druhov. Najväčší podiel tvoria bujóny (45 %), následne dochucovadlá a  zmesi korenín a iných surovín na prípravu hotových jedál (31 %),  vrecúškové polievky a cestovinové pochúťky (13 %) a výrobky z portfólia  "Nestlé Professional", určené pre reštaurácie, závodné kuchyne, školské  jedálne a ďalšie. 

Vývoj výrobkov

Rovnako ako v minulosti, keď závod vyvíjal vlastné receptúry a dal  vzniknúť aj dodnes najobľúbenejšej vrecúškovej polievke na Slovensku –  Francúzskej polievke, aj v súčasnosti tam pokračuje vývoj nových  produktov. "Reagujeme tak na požiadavky našich zákazníkov z rôznych  odbytových trhov, pre ktorých vyvíjame nové, chuťovo prispôsobené  výrobky. Napríklad pre slovenský trh sú to Bolonské cestoviny alebo  Knedličkové polievky. Veľký potenciál vidíme aj v ázijskej kuchyni, kde  sme v segmente cestovín priniesli nové príchute, ako teriyaki, Thai  curry, sweet chilli či sesame chicken," hovorí Emine Mamarasulovova, brand manažérka značky Carpathia. 

Dôležitý regionálny zamestnávateľ

Okrem významného postavenia v oblasti výroby potravín je závod  dlhodobo aj jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne. V súčasnosti  tam pracuje viac ako 500 ľudí. Dôraz sa kladie na medzigeneračnú  spoluprácu, kde vedľa seba pracujú skúsení zamestnanci a mladší  kolegovia. Okrem prirodzeného odovzdávania skúseností ide o snahu  vychovávať novú generáciu zamestnancov a zabezpečiť tak budúcu  prosperitu závodu.

História závodu

Závod Carpathia vznikol pôvodne ako pálenica, ktorú v roku 1875  založila rodina Heumanovcov. Vďaka rozvinutému ovocinárstvu sa výroba  postupne rozvíjala a v prvých rokoch 20. storočia sa rozšírila o  spracovanie liečivých bylín. V spolupráci s lekárnikom Emilom Skyčákom  založili bratia Heumanovci pre tento účel formálne samostatný podnik.

V roku 1909 došlo k premene pálenice a továrne na spracovanie  liečivých bylín na akciové spoločnosti so zameraním na liehoviny a  chemický priemysel. Chemické výrobky sa dobre predávali po celej Európe  až do vypuknutia 1. svetovej vojny. Neskôr sa majitelia rozhodli  preorientovať výrobu na ďalšie spracovanie ovocia a pri nedostatku cukru  začali vyrábať marmelády a džemy. Mnoho prevádzok v tomto období  skrachovalo, ale zmena vo výrobe pomohla Carpathii k ďalšiemu rozvoju a  prosperite.

V medzivojnovom období bol vytvorený tretí subjekt - Ústredná  družstevná pálenica. Všetky tri firmy si navzájom prenajímali budovy,  polotovary a zariadenia, ale obchodne sa navonok prezentovala len  Carpathia. Zaznamenala z nich aj najväčší rozvoj, keď v roku 1938 mala  už viac ako 100 zamestnancov. Počas 2. svetovej vojny podnik vyrábal  potraviny pre armádu, s plným vyťažením kapacít. 

V roku 1948 bol podnik znárodnený a pod Carpathiu boli zahrnuté  aj ďalšie firmy a prevádzky z iných častí Slovenska. V roku 1959 zavádza  Carpathia výrobu dehydrovaných polievok. 

Po liberalizácii trhu sa Carpathia stala štátnym podnikom, ktorý  bol v roku 1992 privatizovaný spoločnosťou Nestlé SA. Po vzniku  samostatnej Slovenskej republiky sa závod v Prievidzi stal jedným z  najvýznamnejších potravinárskych podnikov na Slovensku.  

Najdôležitejšie historické míľniky

1875 – pálenica Jozef Heumann (pálenie ovocných destilátov)

1909 – názov Carpathia – rozšírenie výrobného porfólia o výrobu éterických olejov, pestovanie a spracovanie liečivých bylín

1948 – znárodnenie, vznik národného podniku Carpathia. Okrem výroby liehovín pribudlo aj spracovanie ovocia a zeleniny

1953 – zrušenie výroby liehovín

1959 – začiatok výroby vrecúškových polievok (ako náhradný program)

1964 – začiatok výroby kompótov, džúsov. Neskôr postupne pribúdala  výroba ovocných nátierok, sirupov, tortových želé, bujónov,  dochucovadiel

1992 – privatizácia, nový vlastník Nestlé

Ďalšie správy

PonUtStrŠtvPiaSobNed
311234567891011121314151617181920212223242526272829301234567891011